INTERVIU: Unul dintre primii investitori care au finantat Revolut a venit la Bucuresti

Un fond de investiții care a acordat primele finanțări unor startup-uri ca Revolut, DocPlanner, Brainly sau Delivery Hero și-a trimis cei mai importanți oameni la București, zilele acestea, pentru a se întâlni cu antreprenori români cu idei de afaceri în tehnologie. StartupCafe.ro a stat de vorbă cu unul dintre cei 2 fondatori ai fondului de investiții Point Nine Capital, Pawel Chudzinski (partener), care ne-a spus ce a văzut la Revolut și l-a convins să investească în aplicația bancară.

Startup-ul de servicii financiare Revolut, prezent și în România, s-a dezvoltat cu investiții de peste 336 de milioane de dolari strânse în cei 4 ani de existență, firma ajungând la o valoare estimată la circa 1,7 miliarde de dolari și peste 6 milioane de utilizatori, din care 600.000 în România. Dar în primele sale luni, puțini investitori au intuit viitorul acestei afaceri, iar unul dintre cei care au avut încredere în Revolut a fost fondul de investiții Point Nine Capital, fondat la Berlin de Pawel Chudzinski și Christoph Janz.

Revolut a fost înființat în iulie 2015, la Londra, de Nikolay Storonsky și Vlad Yatsenko, iar în februarie 2016 avea să primească o investiție seed de circa 2,2 milioane de dolari de la 6 fonduri de investiții, printre care și Point Nine, care a devenit astfel acționar în startup.

În acest moment, Point Nine Capital a ajuns la cel de-al patrulea fond al său, în valoare de 75 de milioane de euro, bani provenind de la investitori persoane fizice și instituționali, în principal din SUA, gata să fie investiți în startup-uri europene.

StartupCafe.ro: Pavel, ce anume ai văzut la Revolut și te-a convins să investești acolo banii, la început?

Pawel Chudzinski: La Revolut, am văzut începutul unui trend al aplicațiilor financiare (fintech). Văzusem Venmo din SUA crescând puternic… Am văzut multe încercări de a face ceva similar în Europa, dar în cele mai multe cazuri produsele nu erau bune. Dar ne-am tot uitat peste tot pentru ceva de genul ăsta, credeam că e o idee bună, pentru că au mers în SUA. Apoi am dat peste Revolut. În primul rând, produsul era atât de bun, încât mulți din echipa noastră l-au testat și au început să-l folosească imediat. Asta a fost uau! Apoi a contat că antreprenorul a avut o viziune foarte ambițioasă. Atunci când am investit noi, cred că aveau vreo 20.000-30.000 de utilizatori și acum puteți vedea câți oameni îl folosesc. Lumea îl folosește tot mai mult și se răspândește, e un produs bun, care place oamenilor.

StartupCafe.ro: În prezentarea ta ai spus că sunteți focalizați pe investiții business to business (B2B), dar de exemplu, două dintre startup-urile în care ați investit, Revolut și DocPlanner, sunt business to consumer (B2C).

Pawel Chudzinski: Pe DocPlanner eu l-aș cataloga drept B2B2C, pentru că au o platformă pentru consumatori, dar fac bani cu produse B2B, deci pun în legătură doctorii cu pacienții. Noi nu excludem startup-urile B2C, dar în mod sistematic, portofoliul nostru este format din firme B2B. Cred că actvitatea noastră B2C este mai puțin sistematică, mai puțin concentrată, nu mergem pe startup-uri de comerț online, de jocuri video, avem nevoie să fim super-impresionați de ceva nou (ca să invesească în business to consumer – n.r.). Cu B2B ești mult mai rațional, poți să explici de ce firmele ar trebui să folosească un anumit produs, de ce au nevoie de el, poți să vezi de ce. Pe când la B2C e aproape imposibil să prezici comportamentul consumatorului, e intuitiv. La Revolut, a fost ideea, dar știi cum e, e vorba de ceva care ușurează mișcarea banilor, pe mobil, iar asta are sens. Și noi căutam așa ceva. De fapt, cele mai de succes investiții ale noastre sunt pe B2C, Delivery Hero e o companie B2C, Revolut, Brainly, la fel. Și Doc Planner are componentă B2C, deci nu e o chestie care nu ne place sau pe care nu vrem să o facem, dar majoritatea portofoliului nostru este B2B.

StartupCafe.ro: Ai auzit de vreun startup românesc?

Pawel Chudzinski: Cred că toată lumea a auzit de UiPath, am mai auzit de grupul acesta de comerț online, eMag. Deci astea sunt două dintre cele mai cunoscute companii tech românești, m-am întâlnit cu o grămadă de români în spațiul venture capital, care mi-au spus că inteligența artificială și machine learning sunt foarte puternice în România. M-am întâlnit cu fondatori de startup-uri români la Berlin. Deci avem puncte de tangență. Un mare punct de tangență cu România este faptul că noi am investit într-o o companie tech numită Mambu, care este o un sistem de banking bazat pe cloud, are 250 de angajați, are sediul central la Berlin, dar biroul lor cel mai mare este la Iași, unde este localizată cea mai mare parte a activității lor de tehnlogie și dezvoltare de produs. Și eu am fost la Iași, la o ședință de board acum 2 ani. Deci au apărut puncte de tangență de-a lungul anilor și acum am zis să mergem în România, să întâlnim oameni și să fim mai sistematici în încercarea de a ne întâlni alți investitori venture capital, angel investors, antreprenori.

StartupCafe.ro: Cum pot ajunge la voi antreprenorii români care caută finanțare?

Pawel Chudzinski: Pe e-mail, avem și un formular de contact pe site, ne pot găsi și pe Twitter. Dacă stai 10 minute pe LinkedIn, poți găsi prieteni comuni. Cred că acum este mai ușor ca niciodată să găsești pe oricine în lume, inclusiv oameni ca noi.

StartupCafe.ro: Și care e procedura. Dacă sunteți interesați de un mini-pitch, să zicem, pe care vi-l trimite un antreprenor pe mail?…

Pawel Chudzinski: Da, îmi place să văd pitch-deck-uri (scurte prezentări ale ideii de afaceri – n.r.), de 10-15 slide-uri, în care să-mi spună despre ce e vorba, informația de bază: produsul, echipa, problema pe care o rezolvă, piețele-țintă, cifre, dacă există. Doar să-mi fac o idee despre ce este vorba, ce face, încotro se îndreaptă. Și, dacă după asta sunt interesat, facem un video call. Suntem open for business (deschiși pentru afaceri – n.r.), investim prin cel de-al patrulea fond al nostru, în curând vom strânge următorul fond, deci putem investi.

StartupCafe.ro: Din câte am înțeles, de regulă luați cam 15-20% din părțile sociale ale startup-ului în care investiți, maximum 22-25%. Dar care este valoarea investiției pe care o acordați, de regulă, pentru aceste procente?

Pawel Chudzinski: Cred că între 500.000 și 2 milioane de dolari, în prima rundă.

Alte declarații ale liderilor Point Nine Capital, la București:

  • „Dintr-un fond finanțăm 30-40 de startup-uri. În cazul a jumătate dintre ele vom pierde bani în urma investiției, iar în cazul celeilalte jumătăți vom câștiga și cam în cazul a 20% dintre startup-uri vom câștiga atât de mult încât vom acoperi toate pierderile cu celelalte startup-uri și vom face profit” – Pawel Chudzinski.

  • „În fiecare lună, vorbim cu 500 de startup-uri. Uneori discuțiile sunt foarte scurte, alteori sunt discuții mai serioase” – Pawel Chudzinski.

  • „E important ca startup-ul să poată scala dincolo de piața locală. Dacă ești un startup care generează venituri doar în România, poate fi OK, dar poate fi și un semnal că nu poate funcționa decât în România” – Louis Coppey (principal, Point Nine).

Cei de la Point Nine Capital pot fi găsiți AICI.

Sursa: startupcafe.ro